Αριστοτέλους 39

10433, Αθήνα

+30 210 5145 933

Δε-Πα: 09:00-17:00

kichli.publishing@gmail.com

Για οποιαδήποτε πληροφορία

Φωτογραφία: Τ. Διαμαντόπουλος

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Ἀλέξανδρος Ἴσαρης

(29 Μαρτίου 1941 – 24 Φεβρουαρίου 2022)

Θὰ ἐπιστρέψω φωτεινὸς

Ἔφτιαξα μιὰ ζωὴ ἀπὸ πηλὸ
Ποὺ ράγισε στὰ χέρια μου
Λερώθηκε στὰ χέρια ἀλλωνῶν 
Μέχρι ποὺ κομματιάστηκε.
Ζωγράφισα τὴ μοναξιά·
Μὲ βλέμμα τρομαγμένο ταξίδεψα
Σὲ ἔρημα νησιὰ χωρὶς φωνή.
Ἀγάπησα φαντάσματα ποὺ σύρθηκαν
Μαζί μου σὲ κρεβάτια ἡδονικὰ
Κι ἔπειτα πέταξαν ἀπὸ κοντά μου κρώζοντας.
Ἀρρώστησα σὲ κάτασπρα δωμάτια
Κρατώντας τὸ κορμὶ νὰ μὴ σκορπίσει.
Ἔκλαψα ἀπὸ πόνο κι ἀπὸ στέρηση.
Πύργους ὀνειρεμένους ἔχτισα
Μὰ ἡ ἀρχιτεκτονικὴ λειψὴ καὶ χάλασαν
Στὸν δεύτερο σεισμὸ δὲν ἄντεξαν,
Κρίθηκαν κατεδαφιστέοι.
Μὲ βλέμμα ἄτονο τὴν παγωνιὰ προσμένω.
Νοέμβριος καὶ στὸ μυαλό μου βρέχει καλοκαίρια.

Μὰ εἶμαι σίγουρος πὼς κάποτε
Μέσα ἀπὸ τοῦ χωραφιοῦ τὴν πρωινὴ δροσιὰ
Μέσα ἀπὸ τὴ λίμνη τὴν ἀκύμαντη θὰ βγῶ
Καὶ θὰ ἐπιστρέψω φωτεινός.

Τι ομορφη που είναι αυτη η μοναξια!

Τί ὄμορφη ποὺ εἶναι αὐτὴ ἡ μοναξιά!
Γαλάζια στὶς ἄκρες καὶ σκοτεινὴ στὴν καρδιὰ
Κατεβαίνει ἀπ’ τὰ βουνὰ γρατσουνώντας τὸ πρόσωπο
Καὶ βυθίζεται στὴ θάλασσα μὲ μάτια πικραμύγδαλα.
Μυρίζει δειλινό, τώρα ποὺ τὰ ἡλιοτρόπια γέρνουν σκεφτικὰ
Κι ὅταν μὲ δαγκώνει, τὸ αἷμα στέκεται ἀναποφάσιστο στὶς φλέβες.

Τί ὄμορφη ποὺ εἶναι αὐτὴ ἡ μοναξιά!
Ἁπαλὴ σὰν δέρμα κόρης καὶ σὰν στέρνο ἀγοριοῦ
Στὸ σῶμα μου τυλίγεται γλυκὸς μανδύας ἀνυπόφορος
Τὴ μασουλῶ ἀργὰ ἀργά, τὴν τρώω ἢ τὴ φτύνω
Ἀνάλογα μὲ τ’ ἄλογα ποὺ τρέχουν στὸ μυαλό.
Καρδιοχτυπῶ καὶ λέω, ἔλα.

Τί ὄμορφη ποὺ εἶναι αὐτὴ ἡ μοναξιά!
Ἡ γνώριμη, ὁ σύντροφος, ὁ ἀδελφός μου
Ἡ σύζυγος, τὸ πέπλο, ἡ κλίνη μου,
Ἐκείνη ποὺ σώζει ἀπὸ τὴν ἀπουσία
Αὐτὴ ποὺ ἔρχεται μὲς σὲ καΐκι πένθιμο
Μέσα σὲ ἅμαξα γεμάτη πασχαλιές.

«Ἂς προσπαθήσουμε, ἂν μποροῦμε, νὰ περάσουμε στὸ θάνατο μὲ τὰ μάτια ἀνοιχτὰ»

Μαργκερὶτ Γιουρσενάρ, Ἀδριανοῦ ἀπομνημονεύματα

ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ ΣΤΗΝ ΑΙΓΥΠΤΟ ΤΟ 200 π.Χ.

Γεννήθηκα στὴν Αἴγυπτο τὸ 200 π.Χ.
Μὲ ἥλιο στὸν Αἰγόκερω
Καὶ μὲ σελήνη Κρόνου στὸν Κριό. 
Ὁ πατέρας Μακεδόνας
Κι ἡ μάνα μου ἀπὸ τὴ Μαύρη Θάλασσα.
Ἔγινα χτίστης κι ἀπόκτησα πολλὰ παιδιά.
Ἀργότερα θεόρβη ἔπαιζα δίπλα στὸν Λόκ.
Ἀντιγραφέας ἔγινα τὸ 1701 στὴ Μαδρίτη
Καὶ ἐραστὴς μιᾶς δούκισσας
Ποὺ κάηκε σὲ πυρκαγιά.
Μὲ σκότωσαν σὲ ὄργιο κάπου στὸ Περοὺ
Μὰ ἐγὼ ἐμφανίστηκα ξανὰ
Στὴ Σαρλεβὶλ τῶν Ἀρδεννῶν μὲ τ’ ὄνομα Ρεμπώ.
Πέθανα τριάντα ἑπτὰ ἐτῶν κι ὅταν ξαναγεννήθηκα
Ἤμουν γυναίκα ζωηρὴ
Ποὺ ἔγινε διάσημη
Σὲ ρόλους κωμικοὺς
Μέχρι ποὺ γνώρισα στὴ Ρώμη κάποιον Σάντρο Λίππι.
Πόρνη κατέληξα ποὺ πῆγε ἀπὸ χολέρα
Μὰ τώρα φτιάχνω πιάνα στὴ Λειψία.

Ἄλλαξα σχήματα, καρδιές, μυαλὸ
Μίλησα τόσες γλῶσσες.
Τυφλὸς ἐκ γενετῆς ἔχω τρία παιδιὰ
Γυναίκα ἀπὸ τὴ Σάμο.
Τὴν τέχνη ἔμαθα στὸ σπίτι τῶν γονιῶν μου
Καὶ μὲς στὴ μουσικὴ ζῶ τὴ ζωή μου.
Λέγομαι Γιούλιους, εἶμαι ἑβδομήντα δύο χρονῶν
Καὶ θέλω νὰ πεθάνω στὴν Ἑλλάδα.

Φωτογραφία: Νίκος Κουλαμάς

8

Ἦταν μιὰ φωτεινή, τετράγωνη πλατεία, λευκὴ καὶ μεγάλη, μὲ δέντρα, ὀμπρέλες καὶ παρτέρια. Ὅμως ὅλ’ αὐτὰ μπορεῖ νὰ ἦταν καὶ διαφορετικά. Ἐγὼ ἤμουν πέντε χρονῶν καὶ οἱ διαστάσεις, τὰ χρώματα, οἱ φωτισμοὶ ἔχουν περάσει τερατωδῶς παραμορφωμένα στὸν μεγάλο θάλαμο τῆς μνήμης, ὅπου τὰ πάντα παίρνουν μιὰ ὁριστικὴ ἀπόχρωση μέσα σὲ ἀναλλοίωτα περιγράμματα, ὅπως στὶς πινακοθῆκες. Ἦταν λίγες μέρες μετὰ τὰ γενέθλιά μου. Ἡ μητέρα μου, ποὺ παρακολουθοῦσε, ὡς φαίνεται, προσεχτικὰ τὶς ἀποτυχημένες ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖστον προσπάθειες ποὺ κατέβαλλα μὲ τὶς ἀμέτρητες μικρὲς σβοῦρες ποὺ δὲν στριφογύριζαν ὅπως θὰ ἤθελα τέλεια, ὅποτε τὶς ξαμολοῦσα πάνω στὸ παρκὲ τοῦ δωματίου μου ἀφοῦ τὶς τύλιγα μ’ ἕνα κορδόνι, μοῦ εἶχε χαρίσει μιὰ μεγάλη μεταλλικὴ σβούρα, πολύχρωμη καὶ γυαλιστερή, ποὺ ἦταν πολὺ πιὸ ὑπάκουη στὶς ἐπιθυμίες μου. Ἡ σβούρα αὐτή, ποὺ ὅποτε γυρνοῦσε γινόταν ἄσπρη βγάζοντας ἕναν διαπεραστικὸ ἦχο, εἶχε καταλάβει σημαντικὴ θέση στὴ ζωή μου. Ἤμουν περήφανος ποὺ τὴν κατεῖχα καὶ τὴν ἐπιδείκνυα στὰ ἄλλα παιδιά γιὰ νὰ τὰ κάνω νὰ ζηλέψουν. Ἤμουν λοιπὸν σ’ ἐκείνη τὴν κάτασπρη πλατεία, ἦταν Ἀπρίλιος, ὁ καιρὸς ἦταν εὐχάριστος καὶ ἡ μητέρα μου φοροῦσε ἕνα ἀνοιξιάτικο φόρεμα μὲ μὸβ ἄνθη καὶ κίτρινα σχεδὸν διάφανα φύλλα. Καθὼς βαδίζαμε ἀνάμεσα στὸν κόσμο, γύριζα κάθε τόσο καὶ τὴν κοίταζα. Μὲ τὸ ἕνα χέρι κρατοῦσα τὸ χέρι της καὶ μὲ τὸ ἄλλο ἔσφιγγα στὸ στῆθος μου τὴν καινούργια σβούρα. Ἤμουν πανευτυχὴς ποὺ ὑπῆρχα ἀνάμεσα σ’ ἐκείνη ποὺ ἀγαποῦσα πάνω ἀπ’ ὅλα καὶ στὸ παιχνίδι ποὺ μ’ ἔκανε νὰ ξεχνιέμαι παρατηρώντας τὴ χορευτική του δεινότητα καὶ τὴν ἠρεμιστική του ἀταραξία. 

Ἀπὸ τὸ διήγημα  «Ἡ σβούρα»

Ο Αλέξανδρος Ίσαρης διαβάζει το ποίημα του «Ο σχοινοβάτης» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης – 21 Μαρτίου 2021.

Θὰ πρέπει νὰ ἤμουν δώδεκα, τὸ πολὺ δεκατριῶν χρονῶν. Ὁ πατέρας μου μὲ εἶχε πάρει μαζί του στὸ Οὔρνεκλόστερ. Δὲν ξέρω τί τὸν παρακίνησε νὰ θέλει νὰ ἐπισκεφθεῖ τὸν πεθερό του. Οἱ δύο ἄνδρες εἶχαν νὰ ἰδωθοῦν πολλὰ χρόνια, ἀπὸ τότε ποὺ πέθανε ἡ μητέρα μου, ἄλλωστε ὁ πατέρας μου δὲν εἶχε πάει ποτὲ στὸν παλιὸ πύργο, ὅπου εἶχε ἀποσυρθεῖ ὁ κόμης Μπράε. Δὲν ξαναεῖδα ποτὲ ἐκεῖνο τὸ παράξενο σπίτι, μιὰ καὶ ὅταν πέθανε ὁ παππούς μου πέρασε σὲ ξένα χέρια. Ὅταν τὸ ἀνακαλῶ στὶς παιδικὰ ἐπεξεργασμένες ἀναμνήσεις μου, δὲν ἀντικρίζω κάποιο κτίριο· βρίσκεται κατακερματισμένο μέσα μου· ἐδῶ ἕνας χῶρος, ἐκεῖ ἕνας χῶρος, ἐδῶ ἕνα τμῆμα διαδρόμου, ποὺ δὲν συνδέει αὐτοὺς τοὺς δύο χώρους, ἀλλὰ παραμένει ἕνα ξεχωριστὸ ἀπόσπασμα. Κατ’ αὐτὸν τὸν τρόπο εἶναι ὅλα σκόρπια μέσα μου – τὰ δωμάτια, οἱ σκάλες ποὺ κατέβαιναν μὲ περισσὴ ἀκρίβεια, καθὼς καὶ ἄλλες στενές, στριφογυριστὲς σκάλες, ποὺ προχωροῦσες στὸ σκοτάδι τους ὅπως τὸ αἷμα στὶς φλέβες· οἱ κάμαρες τῶν πυργίσκων, τὰ μπαλκόνια ποὺ κρέμονταν ψηλά, τὰ ἀπροσδόκητα ὑπερῶα ποὺ τὰ πλησίαζες μέσα ἀπὸ μικρὲς πορτοῦλες: ὅλα αὐτὰ βρίσκονται ἀκόμα μέσα μου καὶ δὲν θὰ πάψουν ποτὲ νὰ βρίσκονται ἐκεῖ. Λὲς καὶ ἡ εἰκόνα αὐτοῦ τοῦ σπιτιοῦ γκρεμίστηκε ἐντός μου καὶ ἔγινε χίλια κομμάτια φτάνοντας στὸν πυθμένα.

Από τις εκδόσεις Κίχλη κυκλοφορούν

Ζωγραφικά έργα του Αλέξανδρου Ίσαρη.

Scroll to Top
Υποβολή έργου προς αξιολόγηση

Οι συγγραφείς που επιθυμούν να υποβάλουν έργο τους προς αξιολόγηση στις εκδόσεις Κίχλη μπορούν να το στείλουν ηλεκτρονικά (σε αρχείο word ή pdf) στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση: kichli.publishing@gmail.com

Δεν δεχόμαστε υποβολή έργων ταχυδρομικά.

Κάθε πρόταση θα πρέπει να περιλαμβάνει:

  • το πλήρες έργο (όχι δείγμα / απόσπασμα)
  • περίληψη του έργου (εκτός αν πρόκειται για ποιητική συλλογή)
  • βιογραφικό σημείωμα του συγγραφέα, το οποίο να περιλαμβάνει τυχόν προηγούμενες εκδόσεις ή δημοσιεύσεις τους
  • τα στοιχεία επικοινωνίας του συγγραφέα

Όλα τα χειρόγραφα αξιολογούνται από την ίδια την εκδότρια της Κίχλης. Ο/η συγγραφέας ενημερώνεται για την απόφαση του εκδοτικού οίκου, μόνον εφόσον αυτή είναι θετική, μέσα σε χρονικό διάστημα 4 μηνών. Εφόσον παρέλθει αυτό το χρονικό διάστημα από την ημερομηνία αποστολής και δεν έχετε λάβει απάντηση, η έκδοση του έργου δεν είναι δυνατή.

Διευκρινίζεται ότι τα χειρόγραφα δεν επιστρέφονται.